Milada Teplá
    		     		  KUDCH, PřF UK v Praze
    		     		     email: milada.tepla@natur.cuni.cz
Mobilní aplikace
Interaktivní webové nástroje – stručný přehled aplikací vhodných do distanční výuky
Didaktické hry
Únikové hry
Domácí pokusy pro nejmenší
Úvodní slovo k příběhu:
Starý vědec profesor Ludvík Keton vynalezl přípravek, po jehož užití dokáže člověk slyšet myšlenky ostatních lidí. Vzhledem k tomu, že si byl vědom snadného zneužití tohoto přípravku, snažil se jeho existenci udržet v tajnosti, a navíc přístup k němu zakódoval pomocí několika šifer. I přes profesorovu opatrnost se o jeho objevu dozvěděla mafie, která profesora unesla a žádá, aby jim vydal recept na tajný přípravek. To však Keton nikdy neudělá. Před svým unesením stačil mi, svému asistentovi/asistentce, poslat zprávu, ve které žádá o zničení receptu, protože on sám si jej nepamatuje a po zničení receptu zmizí tento lehce zneužitelný přípravek ze světa. Já osobně sice znám způsob, jakým řešit šifry, ale protože chemii tolik nerozumím, sám/sama je nedokážu vyřešit. Prosím vás tímto o pomoc. U jednotlivých šifer jsem vám zanechal/a návod, jakým způsobem šifry řešit. Po vyřešení první šifry se dostanete k druhé šifře a tak dále, dokud se nedostanete k receptu, který je potřeba spálit. Pokud byste si s něčím nevěděli rady, budu zde v laboratoři s vámi a můžete se na mě obrátit. Třeba si vzpomenu na některou z rad profesora Ludvíka Ketona.
Zadání úloh ke stažení zde (včetně řešení)
 
Úniková hra je určena především pro žáky druhého ročníku čtyřletého  gymnázia. Úlohy jsou zaměřeny na obecnou chemii – vyčíslování rovnic, acidobazické,  redoxní a komplexotvorné reakce, výpočet koncentrace roztoku; částečně na  anorganickou chemii – opakování prvků a organickou chemii – terpeny, vznik triethyl-  a trimethylesterů kyseliny borité.
             Úniková hra je navržena tak, aby mohla být realizována ve  školní chemické laboratoři v rámci laboratorního cvičení. Únikovou hru  řeší skupinky ideálně po 3 až 4 žácích. 
Předpokládaný čas: 90 minut (včetně závěrečné reflexe a nezbytného času pro úklid).
Potřebné pomůcky:
               pro žáky: ochranné pomůcky (plášť, brýle, rukavice), psací potřeby, volné papíry nebo  poznámkový blok
               pro  vyučující/vyučujícího: ochranné pomůcky (plášť, brýle, rukavice)
                 první úloha: zadání  k úloze 1; lahvičky s chemikáliemi viz tabulka u první úlohy, plastiková  kapátka pro každou chemikálii, stojany na zkumavky se 7 suchými a čistými  zkumavkami podle počtu skupinek (pro každou skupinku jedna sada), střička  s destilovanou vodou, odměrný válec (není nezbytně nutný), lihový fix na  popsání zkumavek, různě barevné obálky 5 ks (papírové nebo lépe plastové, musí  být začleněna modrá obálka), 
  druhá úloha: zadání  k úloze 2, které bude vložené do modré obálky z předchozí úlohy; pevný chlorid sodný, střička s destilovanou  vodou, odměrný válec, lžička, kádinka o objemu 250 ml, skleněná tyčinka,  lodička na vážení, laboratorní váhy, příruční pokladnička s kódovým zámkem pro  3 číslice
  třetí úloha: zadání  k úloze 3, které bude vložené do příruční pokladničky z předchozí úlohy; devět  Petriho misek, vzorky látek (vanilka, hřebíček, skořice, zázvor, pepř, máta,  thymián, citrón, vavřín (bobkový list)), 10 obálek s písmeny a–j, anglicko–český  slovník (je potřeba zkontrolovat aby slovník obsahoval požadovaná slova)
  čtvrtá úloha: zadání  k úloze 4, které bude vložené do obálky označené písmenem f z předchozí  úlohy; ethanol, methanol, pevná kyselina boritá, konc. kyselina sírová, pět  kádinek označených čísly 1‑5, pět hodinových skel, šest plastikových  kapátek, pět skleněných tyčinek, pět porcelánových misek, zápalky, dřevěná  špejle, hadr, krabici s papíry poskládanými tak, aby nebyl vidět jejich  obsah, nadepsanými všemi čísly kádinek
             Tuto úlohu je vhodné provádět v digestoři.
  pátá úloha: zadání  k úloze 5, které bude vložené do krabice z předchozí úlohy (papír, na  kterém bude napsáno zadání, bude poskládán jako ostatními papíry  v krabici)
             PC na němž se vytvoří nový uživatel KETON a jako heslo se  nastaví výsledná řada písmen z odpovědí na otázky + vytvořený soubor ÚLOHA6 se  zadáním pro šestou úlohu
  šestá úloha: zadání  k úloze 6, které je rozděleno na dvě části (jedna část je elektronický dokument  na PC – soubor ÚLOHA6, druhá část jsou vytištěné instrukce k první části);  střička s ethanolem, misky s pískem, zápalky nebo zapalovač, mimo chemickou  laboratoř umístěná bedna + zámek na číselné kódování (čtyřmístný), čokoládové  mince podle počtu zúčastněných žáků, obálku s nadpisem RECEPT 
Úvodní slovo k příběhu:
Starý vědec profesor Ludvík Keton vynalezl přípravek, po jehož užití dokáže člověk slyšet myšlenky ostatních lidí. Vzhledem k tomu, že si byl vědom snadného zneužití tohoto přípravku, snažil se jeho existenci udržet v tajnosti, a navíc přístup k němu zakódoval pomocí několika šifer. I přes profesorovu opatrnost se o jeho objevu dozvěděla mafie, která profesora unesla a žádá, aby jim vydal recept na tajný přípravek. To však Keton nikdy neudělá. Před svým unesením stačil mi, svému asistentovi/asistentce, poslat zprávu, ve které žádá o zničení receptu, protože on sám si jej nepamatuje a po zničení receptu zmizí tento lehce zneužitelný přípravek ze světa. Já osobně sice znám způsob, jakým řešit šifry, ale protože chemii tolik nerozumím, sám/sama je nedokážu vyřešit. Prosím vás tímto o pomoc. U jednotlivých šifer jsem vám zanechal/a návod, jakým způsobem šifry řešit. Po vyřešení první šifry se dostanete k druhé šifře a tak dále, dokud se nedostanete k receptu, který je potřeba spálit. Pokud byste si s něčím nevěděli rady, budu zde v laboratoři s vámi a můžete se na mě obrátit. Třeba si vzpomenu na některou z rad profesora Ludvíka Ketona.
Zadání úloh ke stažení zde (včetně řešení)
 
Úniková hra je určena především pro žáky osmých tříd  základní školy a odpovídajících tříd víceletého gymnázia. Úlohy jsou zaměřeny  na procvičení názvosloví, práci s filtrační aparaturou, určování pH pomocí  pH indikátoru a vyčíslení rovnic.
             Úniková hra je navržena tak, aby mohla být realizována v  běžné třídě s přístupem k umyvadlu (případně v laboratoři). Únikovou hru  řeší skupinky po 3 nebo 4 žácích. 
           
Předpokládaný čas: 90 minut (včetně závěrečné reflexe a nezbytného času pro úklid).
Potřebné pomůcky:
               pro žáky: ochranné pomůcky (plášť, brýle, rukavice), psací potřeby, volné papíry nebo  poznámkový blok pro  vyučující/vyučujícího: ochranné pomůcky (plášť, brýle, rukavice), popř. pirátský klobouk
               první úloha: zadání  k úloze 1; 5% roztok kyseliny  citronové, 1% roztok hydroxidu sodného, 5 kádinek o objemu 50 ml, 1 kádinka o  objemu 100 ml, výluh z červeného zelí (cca 80 ml na jednu skupinku), mýdlová  voda, ocet, minerální voda magnesie (neperlivá nebo jemně perlivá), obálky s názvy  všech použitých látek
               druhá úloha: zadání  k úloze 2, které bude vloženo do obálky s názvem NaOH z první úlohy; pokladnička  s číselným zámkem
               třetí úloha: zadání  k úloze 3, které bude vloženo do pokladničky z přechozí úlohy; aktivní  uhlí (1 plato na skupinku), Coca-cola (100 ml na skupinku), výluh z červeného  zelí (50 ml na skupinku), třecí miska s tloučkem, 2 kádinky o objemu  250 ml, stojan, křížová svorka, filtrační kruh, nálevka, filtrační papír,  skleněná tyčinka, krabice, 9 složek nadepsané všemi kombinacemi slov z  první a druhé otázky
               čtvrtá úloha: zadání  k úloze 4, které bude součástí složky ze třetí úlohy nadepsané štítkem  „Banánová palma“; svíčka, sirky, filtrační papír s neviditelně napsanou  rovnicí, nádobu s vodou, mimo chemickou laboratoř umístěná bedna + zámek na  trojmístný číselný kód, drobné dárky pro děti, sladkosti
               Příprava výluhu z  červeného zelí: Červené zelí nakrájené na malé kousky zalijte vodou a  nechte 10 minut vařit, poté směs přeceďte a nechte vychladnout. Pokud je vývar  příliš tmavý, je dobré naředit jej vodou, aby byly barevné změny dobře vidět.
               Příprava neviditelného písma: Neviditelné písmo, které se vyvolá pomocí ohně lze napsat buď šťávou z  citrónu nebo mlékem. Obě varianty fungují prakticky stejně spolehlivě. K psaní  dobře poslouží tyčinka do uší. Vzhledem k tomu, že hrozí zapálení papíru, je  potřeba počítat s možností, že některé skupince zadání shoří, proto doporučuji  připravit si nějaké papíry do zásoby, případně žákům poskytnou cvičný papír s  předem známým obsahem, na kterém si mohou vyvolání písma vyzkoušet.