Milada Teplá
    		     		  KUDCH, PřF UK v Praze
    		     		     email: milada.tepla@natur.cuni.cz
Nukleové kyseliny, replikace, transkripce, translace a genové inženýrství
Trávicí soustava, trávení přírodních látek
Dýchací soustava, transport kyslíku a oxidu uhličitého a buněčné dýchání (dýchací řetězec a syntéza ATP)
Lipidy, biologické membrány a transport látek přes membrány
Buněčná signalizace
Biochemie a sport
Biochemie v lékařství
Animace byla vytvořena jako mezioborový materiál, který podporuje mezipředmětové vztahy chemie a biologie.
Didaktické poznámky k animacím ke stažení: zde
Videa:
Informace o výukovám programu:
Výukový program Lipidy byl vytvořen  v programu Adobe Animate CC (verze 20.0.2) s podporou programovacího  jazyka ActionScript 3.0. Soubor animací mimo jiné obsahuje i obrázky  znázorňující strukturu glykolipidu a fosfolipidu. Tyto vzorce byly vytvořeny  v programu ChemSketch (verze 12.01). 
             Výukový  program Lipidy objasňuje problematiku související s tématem lipidy  a je navržen tak, aby podpořil mezipředmětové vztahy předmětů chemie  a biologie. Soubor výukových animací může být využit při výuce na středních  školách a gymnáziích, taktéž ho žáci mohou použít jako vzdělávací materiál při  samostudiu. 
             Cílem  tohoto výukového programu je zvýšení motivace a zájmu žáků o probírané  učivo, které je v tomto případě předkládáno interaktivním dynamickým  způsobem. Zároveň je kladen důraz na propojení obou předmětů, tedy chemie a  biologie, čímž jsou podpořeny mezipředmětové vztahy. Chemická složka je  v animaci zahrnuta především při vysvětlení a znázornění struktury  acylglycerolů, vyšších MK, složených lipidů a jiných přírodních látek,  dále je zahrnuta v reakci esterifikaci, při objasnění nasycenosti  vyšších MK nebo určení konfigurace cis/trans. Biologická složka  je zastoupena především při znázornění biologické membrány a membránového  transportu, dále při vysvětlení vztahu mezi výživou a nasycenými nebo  nenasycenými tuky. Cílem výukového programu je v neposlední řadě i procvičení  získaných informací, materiál totiž obsahuje různé úkoly, které žákům mohou  sloužit jako zpětná vazba.
Po spuštění výukového programu Lipidy se objeví úvodní domovská strana, která představuje jakýsi rozcestník (viz Obrázek níže). Obsahuje 5 animačních tlačítek (Esterifikace, Vyšší mastné kyseliny, Struktura složených lipidů, Biologické membrány, Membránový transport), která uživatele přesměrují na dané tematické celky. Každý tematický celek se skládá z několika dílčích animací. Domovská strana dále zahrnuje tlačítka s obrázkem žárovky sloužící k přesměrování na jednotlivé úlohy, které se vztahují k dané problematice. Úvodní strana zároveň zahrnuje tlačítko Informace o programu, které uživatele přesměruje na stranu obsahující základní informace o výukovém programu a jeho vzniku, dále jsou zde uvedeny zdroje použitých obrázků.
Každá dílčí animace obsahuje nadpis, časovou osu, několik ovládacích tlačítek, pomocí kterých uživatel s animací manipuluje, a pole s doprovodným textem, který se mění v závislosti na změnách uskutečněných v dané animaci. Některé dílčí animace obsahují navíc vysvětlivky s příslušnými barvami atomů prvků. Rozložení dílčí animace je znázorněno na Obrázku níže.
               Obrázek: Dílčí animace „Nenasycené mastné kyseliny“ a její  rozložení: A – nadpis, B – ovládací tlačítka, C – textové pole  s doprovodným textem, D – časová osa, E – vysvětlivky
Výukový program Lipidy je rozdělen do 5 tematických celků. Tyto celky se skládají z několika vnořených dílčích animací, které obsahují 8 ovládacích tlačítek fungujících díky vložené syntaxi programovacího jazyka. Každá animace se spustí po kliknutí na tlačítko Přehrát, uživatel ji může kdykoli zastavit díky tlačítku Pauza. Po skončení dané animace se film automaticky zastaví a uživatel dál rozhodne, kam chce být přesměrován. Jednotlivé funkce tlačítek jsou sepsány v následujícím textu.
  Domů – po kliknutí na tlačítko se  uživatel vrátí zpět na domovskou stránku
             
  Od začátku – po kliknutí na tlačítko se  daný celek animací začne přehrávat znovu
             od začátku        
             
  Posun dozadu – po kliknutí na tlačítko přejde uživatel na předchozí dílčí animaci 
Přetočit zpět – po kliknutí na tlačítko se daná  animace vrátí na začátek, znovu
             se spustí kliknutím na tlačítko Přehrát 
        
        Pauza – po kliknutí na tlačítko se  animace zastaví   
        
        Přehrát – po kliknutí na tlačítko se  animace začne přehrávat
        
        Přetočit vpřed – po kliknutí na tlačítko se  uživatel dostane na konec dílčí animace
        
        Posun  dopředu – po kliknutí na tlačítko přejde uživatel na následující animaci