Milada Teplá
    		     		  KUDCH, PřF UK v Praze
    		     		     email: milada.tepla@natur.cuni.cz
Nukleové kyseliny, replikace, transkripce, translace a genové inženýrství
Trávicí soustava, trávení přírodních látek
Dýchací soustava, transport kyslíku a oxidu uhličitého a buněčné dýchání (dýchací řetězec a syntéza ATP)
Lipidy, biologické membrány a transport látek přes membrány
Buněčná signalizace
Biochemie a sport
Biochemie v lékařství
Studijní text se stal podkladem pro tvorbu níže uvedených materiálů.
Zde ke stažení ve formě powerpoitnu
Zde i s didaktickými poznámkami ve formě doc
Vzdělávací (chemický) obsah prezentace odpovídá středoškolské úrovni. Prezentaci je vhodné zařadit po probrání biochemického úseku učiva (není však nezbytné). Téma podpůrných prostředků, zejména nepovolených podpůrných prostředků – dopingu, je aktuální a médii probírané. Má přesah do každodenního života, neboť je úzce spjaté prakticky s každým sportovním odvětvím. Žáci se také mohou zapojit do diskuse, pokud o podpůrných prostředcích (povolených či zakázaných) slyšeli (například z domova, okolí) či dokonce mají osobní zkušenost s jejich užíváním.
Prezentace obsahuje 60 snímků rozdělných na tři části a 5 snímků s použitou literaturou a zdroji. První část (snímky 1-14) jsou úvodními snímky a zabývají se fyziologií sportu. Druhá část (snímky 15-28) uvádí výživové podpůrné prostředky ve sportu, třetí část (snímky 29-60) obsahuje tématiku dopingu a antidopingu.
Pro zvýšení motivace a efektivity práce byl vytvořen  pracovní list. Pracovní list  žákům slouží k udržení pozornosti, neboť mají za úkol si jej  v průběhu hodiny vyplňovat. Po skončení hodiny pracovní list žákům zůstává  a slouží jako zápis z hodiny, žáci si tedy stěžejní informace nemusí  vypisovat zvlášť. 
             Pracovní  list je tvořen 4 listy s 10  otázkami a  doplňováním do textu. Obsahuje  rozmanité typy úloh: otevřené  (doplnění stručné i široké odpovědi) a uzavřené  (přiřazovací či s výběrem odpovědi). Otázky  byly tvořeny tak, aby je uměli vyplnit i žáci, kteří neabsolvovali výuku  biochemie. K zaznamenání správné  odpovědi žákům stačí dávat pozor při výkladu tématu. Pracovní list je rozdělen na část fyziologie sportu (2 otázky), sportovní  doplňky (5 otázek)  a doping (3  otázky).
Zde ke stažení ve formě powerpointu
Velmi důležitým aspektem ve vzdělávání je procvičování  probírané látky. Jednou z možností, jak tohoto docílit je použití  aktivizačních metod práce, např. využitím didaktických her.
             Didaktická hra Riskuj! je zařazena na začátek třetí vyučovací  hodiny. Na hraní hry je vhodné vyhradit alespoň 20 minut. Otázky byly  zhotoveny tak, aby zasahovali do celé oblasti podpůrných prostředků ve sportu.  Předpokládá se, že všechny odpovědi zazněly v průběhu předchozích  vyučovacích hodin. 
           
Ovládání prezentace: Hra byla vytvořena v programu Microsoft PowerPoint. Obsahuje 16 otázek,  které jsou rozděleny do 4 témat a jsou jim dle obtížnosti přiděleny body (1000  nejlehčí, 5000 nejvíce obtížné). Při otevření prezentace je první snímek hrací  pole. Témata jsou odlišena barevně. Při volbě otázky se nejprve zvolí téma a  pak hodnota otázky. Po kliknutí na zvolené políčko se objeví snímek  s otázkou. Po odpovědi žáka vyučující zobrazí správnou odpověď kliknutím  na modré pole „Odpověď“. Zpět na hrací pole se vyučující dostane kliknutím  na pole „Riskuj – hrací pole“. V tuto chvíli políčko se zodpovězenou  otázkou zmodrá a už na něj není možné odpovídat. Templát pro hru Riskuj! byl  použit ze stránek Studium biochemie. (24) Snímky  z prezentace jsou součástí přílohy č. 8. Elektronická verze hry je  součástí přílohy na CD.
           
Pravidla hry: Vyučující vychází ze snímku č. 1 (viz příloha 8), kde je sestaveno hrací pole  s šestnácti hracími políčky. Žákům pak vysvětlí, že každé pole obsahuje  otázku ohodnocenou příslušným počtem bodů. Otázky se vztahují  k tématu, které je napsáno v prvním řádku daného sloupce. Vyučující  žáky rozdělí do tří skupin (např. dle lavic – lavice u dveří, prostřední  lavice, lavice u okna). Každá skupina si zvolí jednoho mluvčího, který se jako  jediný ze skupiny může přihlásit a zodpovědět otázku. První otázku vybírá  vyučující (dle vlastního uvážení). Otázku přečte a čeká, až se přihlásí mluvčí  skupiny. Ten, který se přihlásil jako první, zodpoví otázku. Zodpoví-li  správně, získá jeho skupina příslušný počet bodů. Zodpoví-li chybně, body se  celé jeho skupině odečítají a poté může odpovídat mluvčí jiné skupiny, která se  v pořadí přihlásila jako druhá. Není-li otázka zodpovězena správně, body  nezíská nikdo a správnou odpověď prozradí vyučující. Další otázku vybírá ta  skupina, která zodpověděla předchozí otázku správně, nebo učitel dle vlastního  uvážení. Vyhrává ta skupina, která získala co největší počet bodů.
             Níže jsou uvedená témata a otázky s bodovým hodnocením,  včetně správných odpovědí.
           
Zakázané látky: 
             1000:  Jak  se nazývá mužský pohlavní hormon, který se v dopingu zneužívá zejména ke tvorbě  svalové hmoty? TESTOSTERON 
             2000:  Jak obecně označujeme látky zvyšující vylučování moči? DIURETIKA 
             3000:  Uveďte obecné označení látek, které zajišťují tvorbu svalové hmoty.  ANABOLICKÉ LÁTKY 
             4000:  Užívání kterého hormonu ovlivňujícího tvorbu a transport červených krvinek  je považováno ve sportu za doping? EPO, ERYTROPOETIN 
Fyziologie sportu: 
             1000:  Jakým přívlastkem označujeme metabolické odbourávání monosacharidů při  nedostatku kyslíku? ANAEROBNÍ 
             2000:  Která látka je tvořena ve svalech při sportovní zátěži a způsobuje bolest  svalů? LAKTÁT 
             3000:  Uveďte zásobní polysacharid živočichů. GLYKOGEN 
           4000:  Uveďte dvě molekuly, jejichž rozkladem získáváme energii během prvním sekund  sportovní zátěži. ATP, CP 
Doplňky  stravy: 
             1000:  Uveďte anorganický prvek, který je součástí krevního barviva hemoglobinu.  ŽELEZO 
             2000:  Jak se nazývají kyseliny, které obsahují aminovou skupinu a u sportovců jsou  často označovány jako BCAA? Aminokyseliny  s rozvětveným řetězcem (valin, leucin, isoleucin)  
             3000:  Jaké označení se ve sportovním odvětví používá pro sacharido-proteinové  koncentráty? GAINERY 
           4000:  Co bylo údajným důvodem smrti řeckého posla, který běžel z bitvy u  Marathonu do Athén? ACIDOSA,  PŘEKYSELENÍ 
Dopingové metody a látky zakázané při soutěžích 
             1000:  Jak se nazývá ve sportu zakázaná metoda, při které jsou do těla vpraveny  geneticky upravené buňky? GENOVÝ DOPING 
             2000:  Uveďte dvě látky, které řadíme mezi narkotika. tyto látky zvyšují práh bolesti  a byly používány při 2.světové válce. HEROIN, MORFIUM 
             3000:  Uveďte alespoň dva stimulanty, které zvyšují bdělost. KOKAIN, EPHEDRIN,  AMFETAMIN 
           4000:  Uveďte alespoň dvě nemoci spojené s krevním dopingem – HIV, ŽLOUTENKA,  OTRAVA KRVE